GAFA
Kilpailu
Pankkialan suurin uhka tulee olemaan GAFA. GAFA:lla tarkoitetaan neljää suurta teknologiayritystä, jotka ovat Google, Amazon, Facebook ja Apple. Rahoitusalalla suurin pelko kohdistuu näihin teknologiajätteihin, joilla on valtavia määriä käyttäjätietoja ja jotka voivat innovoida uusia palveluita erittäin nopeasti. Pelkästään näillä eväillä ne voivat nopeasti vallata suuren osan markkinoista. Iso-Britanniassa tehdyn kyselyn perusteella 36% voisi harkita GAFA yritysten pankkipalvelujen käyttöä. Syitä harkinnalle olivat parempi teknologia kuin kilpailijoilla ja mahdollisuus innovatiivisimmille tuotteille ja palveluille.
Näillä teknologiajäteillä on maailman suurimpia markkina-arvoja ja nimet, jotka varmasti jokainen tunnistaa. Kyseiset yritykset ovat vakuuttaneet asiakkaansa omilla palveluillaan ja tuotteillaan, jotka ovat olleet edelläkävijöitä muihin kilpailijoihin verrattuna. GAFA:lla on suuri määrä käyttäjiä sekä loistavaa tietoteknistä osaamista. Digitalisaation ansiosta nämä yritykset lähtevät haastamaan rahoitusalan yrityksiä ja tarjoamaan omille käyttäjilleen uusia palveluita.
Google valloitti asiakkaat erittäin toimivalla internet hakukoneella, joka oli huomattavasti kilpailijoitansa parempi. Hakukone on tällä hetkellä maailman käytetyin ja kilpailijoita sille on niukasti. Suurin osa yrityksen liikevaihdosta koostuu mainostuloista. Googlen valttikorttina finanssialan valloituksessa toimii heidän asiakkaiden ja käyttäjien tuoma data. He pystyvät hyödyntämään käyttäjien dataa ja tarjoamaan heille kohdennetumpia mainoksia esimerkiksi rahoitusalan palveluista. Tämä tarkoittaisi sitä, että finanssialan yritykset joutuisivat tekemään sopimuksen Googlen kanssa, jotta heidän palvelunsa löytyisivät hakukoneesta. Mikäli asiakas ostaisi tuotteen tai palvelun Googlen kautta, voisi Google veloittaa yritystä tästä toimenpiteestä. Yrityksellä on myös tavoitteena luoda hakukone, joka löytää kaiken mistä vain.
Apple
Tietotekniikan jättiläinen Apple, keksi aikanaan uuden tavan kuunnella musiikkia. He siirtyivät pois cd-levyistä ja tarjosivat pieniä musiikkisoittimia, jotka mahtuivat taskuun. Applen tavoitteena ja suunnitelmana on, että seuraava tulevaisuuden merkittävä digitaalinen laite on heidän tuottamansa. Tällä he pyrkivät jatkamaan ekosysteeminsä kasvatusta rakentamalla uusia tuotteita sekä palveluita. Tällä hetkellä he vievät ApplePay -palvelua maailmalle ja haastavat tällä palvelulla useita eri pankkeja. Sovellus mahdollistaa ostoksien maksamisen puhelimen välityksellä.
Facebook on noussut yhdeksi maailman suurimmista verkkosivuista. Pääosin Facebook kerää tuloja mainoksista, jotka näkyvät käyttäjien sivuilla. Mitä enemmän ihmiset käyttävät aikaa Facebookissa, sitä enemmän Facebook tienaa mainoksillaan. Facebook aikoo laajentaa taloustoimintoihin pääosin kahdesta syystä: käyttäjien taloustiedot auttavat kohdistamaan mainontaa ja sen lisäksi saadaan uusia mahdollisia tulolähteitä. Facebook on viime vuoden aikana neuvotellut monien amerikkalaisten pankkien kanssa yhteistyömahdollisuuksista, jolloin Facebook pääsisi hyödyntämään näiden pankkien asiakastietoja, mutta mediaystävällisyyden takia Facebook ajaa asiaa chat-toiminnon laajennuksen nimissä. Chat-toiminto on suunniteltu pankeille parantamaan asiakaspalvelua. Ideana tässä on Facebookin edustajan mukaan se, että chatissa on helpompi saada palvelua kuin puhelimessa. Facebookin taloustoimintomallia verrataan Kiinan WeChat:n, jossa käyttäjät voivat chattaamisen lisäksi hoitaa päivittäisiä asioitaan, kuten varata pöydän ravintolasta tai maksaa lapsenvahdille palkan. Facebook onkin hakenut ja sen jälkeen saanut eMoney-lisenssejä Euroopasta ja palkannut kokeneita maksualan ammattilaisia, josta voi päätellä, että prosessi on jo vauhdissa.
Amazon
Verkkokauppajätti Amazon on jo ottanut taloustoiminnot myyntiinsä. Amazonista saa jo pieniä yrityslainoja, joilla Amazon tekee jälkeä pankkien tuloihin. Amazonin tulevaisuus talouspalveluissa on kunnianhimoinen. Yhtiö tähtää siihen, että Amazonista voit napin painalluksella esimerkiksi nostaa asuntolainoja, perustaa shekkitilin, saada yritysluottokortin ja kasvattaa eläkettä.
Jälleenmyyjänä Amazon haluaa kasvattaa myyntiään, johon käyttötilin perustaminen Amazoniin on hyvä keino. Amazon on yhteistyössä amerikkalaisen pankin JPMorgan Chase:n kanssa ja heidän kauttaan asiakkaat voivat perustaa oman Amazon-tilinsä. Amazon voi seurata asiakkaidensa rahatilannetta ja ostokäyttäytymistä tilien kautta ja näin ohjata heitä ostamaan tarvitsemiaan palveluita. Jos nämä asiat toteutuvat lähitulevaisuudessa, olisi asiantuntijoiden mukaan Amazon se paikka, josta ihmiset menisivät talouspalveluita etsimään. Amazonilla on todella laaja asiakaskokemus ja vahva brändi, johon ihmisillä on luontaisesti parempi luottamus kuin pankkeihin.