Sisältö
Sisältö
-
Finanssialalla toimiminen
- Finanssialalla työskentely
- Finanssimarkkinoiden toimijat
- Finanssitoimintaa koskevat lait
- Finanssimarkkinoiden toimijoita koskevat ohjeet ja hyvä pankkitapa
- Finanssialan tulevaisuudennäkymät
- Asiakkuuksien hoitaminen
- Kertaus ja sanasto
Testaa taitosi
-
Pankkiala
- Maksamisen palvelut
- Henkilöasiakkaan päivittäispalvelut
- Yrityksen maksuliikenne
- Henkilöasiakkaan rahoituspalvelut
- Yritysasiakkaan rahoituspalvelut
Testaa taitosi
-
Vakuuttaminen
- Vakuutusten tarjonta ja tietosuoja
- Yksityishenkilöiden vakuuttaminen
-
Yrityksen vakuutukset
- Lakisääteinen tapaturmavakuutus
- Työttömyysvakuutusmaksu ja ryhmähenkivakuutus
- Työntekijöille otettavat vapaaehtoiset vakuutukset
- Yrittäjän vakuutukset
- Yrityksen saatavien vakuuttaminen
- Yrityksen omaisuuden vakuuttaminen
- Vaihto-omaisuuden vakuuttaminen
- Kuljetusvakuutukset
- Yrityksen vastuu- ja oikeusturvavakuutukset
- Keskeytysvakuutukset
- Kertaus ja sanasto
- Korvauspalvelut
- Eläkevakuuttaminen
- Vakuutusalan tulevaisuus
Testaa taitosi
-
Säästäminen ja sijoittaminen
- Säästämisen ja sijoittamisen perusteet
- Säästö- ja sijoitussuunnitelma
- Eri sijoitusmuodot
- Kertaus ja sanasto
Testaa taitosi
- Innovaatiot
- Nollaa etenemistiedot
Muutoksenhaku
Korvauspäätökseen liitetään muutoksenhakua koskevat ohjeet. Vakuutussopimuslaissa muutoksenhaulle säädetty määräaika alkaa kulua, kun korvauksenhakija on saanut tiedon korvauspäätöksestä ja muutoksenhakuohjeen. Muutoksenhakuohjeella korvauspäätökseen tyytymätön asiakas ohjataan ensin ottamaan yhteyttä vakuutustapahtuman käsitelleeseen henkilöön, joka tuntee tehdyn päätöksen ja sen perustelut parhaiten. Jos päätös todetaan virheelliseksi, oikaistaan se viivytyksettä. Asiakkaalla on oikeus tutustua korvausratkaisun perusteena oleviin häntä itseään koskeviin asiakirjoihin.
Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINE sekä lautakunnat
Korvaukseen tyytymätön voi kysyä maksutta neuvoa ja opastusta korvausasiassaan Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEstä.
Vakuutuskorvausta koskeva riita voidaan saattaa tuomioistuimen sijaan myös erilaisten lautakuntien, kuten vakuutuslautakunnan tai kuluttajariitalautakunnan, käsiteltäväksi. Lautakuntien ratkaisut ovat suosituksia.
Poikkeuksen edellä selostetusta tekee lakisääteinen tapaturmavakuutus, jonka perusteella annettuun päätökseen voidaan hakea muutosta ainoastaan tapaturma-asioiden muutoksenhakulautakunnalta ja edelleen vakuutusoikeudelta.
Sulje
Vakuutuskorvausta koskeva riita
Vakuutuskorvausta koskeva riita voidaan saattaa Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan yhteydessä toimivan Vakuutuslautakunnan ratkaistavaksi. Lautakunnan tehtävänä on käsitellä vakuutussuhteeseen perustuvia, lain ja vakuutusehtojen tulkintaa ja soveltamista koskevia erimielisyyksiä, jotka vakuutuksenottaja, vakuutettu, vahingonkärsinyt, edunsaaja tai vakuutusyhtiö on saattanut sen käsiteltäväksi.
Yksityisvakuutusta koskeva asia voidaan saattaa myös Kuluttajariitalautakunnan käsiteltäväksi. Kuluttajariitalautakunnan tehtävänä on antaa ratkaisuja mm. kuluttajien tekemistä vakuutuspalveluvalituksista.
Sulje
Liikennevahinkolautakunta
Korvauskäytännön yhtenäistämiseksi liikennevahinkojen korvausasioissa toimii lakisääteinen Liikennevahinkolautakunta. Se antaa lausuntoja ja soveltamissuosituksia sekä tiedottaa toiminnastaan liikennevahinkoja koskevan yleisen tiedonsaannin edistämiseksi.
Vakuutusyhtiöllä on tietyissä tapauksissa velvollisuus pyytää liikennevahinkolautakunnalta lausunto ennen korvausasian ratkaisemista. Lausuntoa on pyydettävä esimerkiksi silloin, kun on kysymys liikennevakuutuslain nojalla myönnettävästä pysyvän ansionmenetyksen taikka kuoleman perusteella suoritettavasta jatkuvasta korvauksesta tai tällaisen jatkuvan korvauksen muuttamisesta. Lausunnon voi vakuutusyhtiön lisäksi pyytää vahingonkärsinyt, vakuutuksenottaja tai muu korvaukseen oikeutettu. Lausunnon pyytäminen liikennevahinkolautakunnalta on maksutonta.
Sulje
Tuomioistuinkäsittely
Korvauspäätöksen tyytymätön voi saattaa vakuutuskorvausta koskevan riidan tuomioistuimen käsiteltäväksi. Kanne on nostettava kolmen vuoden kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut kirjallisen korvauspäätöksen ja muutoksenhakuohjeen. Korvausriidan käsittely edellä selostetuissa lautakunnissa ei pidennä säädettyä kolmen vuoden määräaikaa.