Aktiassa UX Design leadina toimiva Lars suunnittelee muun muassa sitä, miltä mobiilipankki näyttää.
Lars Nordqvist kokee olevansa työssään asiakkaan edusmiehenä. Hänen tehtävänään on miettiä, miten asiakas saa mahdollisimman kätevästi hoidettua haluamansa asian – oli se sitten esimerkiksi pankkitilin saldon selvittäminen tai vaikkapa lainan haku.
”Käytännössä se on käyttöliittymien piirtämistä erilaisiin applikaatioihin. Kynällä ja paperilla ensin ja sitten piirto-ohjelmilla”, Lars kertoo. Lars siis miettii, miltä vaikkapa kännykän verkkopankkisivut näyttävät, mitä tietoja ruudulla näkyy ja millaisia painikkeita asiakkaalle on tarjolla. Kaiken ytimessä on se, että palvelua olisi niin helppo käyttää, ettei siihen tarvitsisi juuri ohjeita.
Hänen tittelinsä kirjaimet UX viittaavat sanoihin User Experience, käyttäjäkokemus. Aktiassa Lars siis vastaa käyttäjäkokemuksesta sen osalta, miltä palvelut visuaalisesti näyttävät ulospäin.
Larsin mielestä hänen työssään viestintätaidoilla on erittäin suuri merkitys. ”On tosi tärkeää, että pystyy kommunikoimaan ja kuuntelemaan, mitä ihmiset sanovat ja vielä ymmärtämään mitä he tarkoittavat. Olivat ne sitten asiakkaita, joilla on omat tarpeensa tai oman firman ihmiset, jotka katsovat samaa asiaa ihan eri näkökulmasta. Täytyy myös pystyä ilmaisemaan omat asiansa niin, että muut ymmärtävät mitä ajetaan takaa.”